De opkomst van het kopen van auto’s op afstand was al goed op weg vóór de uitbraak van het nieuwe coronavirus. Maar nu de wereldwijde pandemie COVID-19 in volle gang is, zijn meer mensen dan ooit geïnteresseerd in manieren om te kopen wat ze nodig hebben zonder hun huis te verlaten, en dat geldt ook voor auto’s. Hoewel het kopen van auto’s op afstand zijn problemen en risico’s had, zullen nu nog meer mensen uit de eerste hand ervaren op welke verschillende manieren het mis kan gaan.
Auto’s kopen op afstand in een wereldwijde pandemie
Terwijl veel provinciale en lokale overheden in de eerste dagen van de uitbraak hun eigen thuisblijfverordeningen uitvaardigden, volgden al snel verordeningen op staatsniveau in het hele land. In Californië was het donderdagavond 19 maart toen gouverneur Gavin Newsom het voor de hele staat geldende “shelter-in-place”-bevel uitvaardigde. Elke staat heeft ook de bevoegdheid om te beslissen welke “niet-essentiële” bedrijven moesten sluiten en welke “auto verkopen” bedrijven open mochten blijven.
Het is verwarrend voor autodealers om uit te zoeken waar ze staan in dit alles. Serviceafdelingen werden als essentieel beschouwd voor autoreparaties, maar de verkoop niet, behalve dat de verkoop op afstand kon gebeuren, en toen werd besloten dat dealers ook fysiek open mochten zijn voor de verkoop, maar dat zij zich moesten houden aan richtsnoeren inzake sociale afstand en sanering. Afgezien van al die onduidelijkheid willen veel potentiële autokopers gewoon niet hun eigen gezondheid of die van hun gezin op het spel zetten door persoonlijk op pad te gaan om een auto te kopen, en dan hebben we het nog niet eens over de velen die nu werkloos zijn en zich geen auto kunnen veroorloven. Voor degenen die ondanks de pandemie toch een auto moeten of willen kopen, maar ook hun gezondheidsrisico zo klein mogelijk willen houden, zijn er tegenwoordig in ieder geval genoeg mogelijkheden om op afstand auto’s te kopen, toch? Ja, maar het kopen van een auto online brengt wel een aantal risico’s met zich mee. Dit artikel zal u helpen de risico’s van het kopen van een auto op afstand te begrijpen.
De auto is niet wat u verwachtte
Het is verbazingwekkend hoeveel klantbeoordelingen u zult lezen van zeer ontevreden klanten die gingen met een van de nationale op afstand auto kopen opties. Natuurlijk, op de websites van deze bedrijven ziet elke auto er fantastisch uit. In werkelijkheid hebben ze zeer twijfelachtige praktijken over hoe ze hun voertuigen vertegenwoordigen. Klanten krijgen routinematig voertuigen geleverd die niet eens zijn gereviseerd, van binnen of van buiten! De selectieve foto’s op de website missen op de een of andere manier alle krassen, deuken en vlekken. En dan is de binnenkant duidelijk niet grondig schoongemaakt door de vorige eigenaars! Klanten zijn altijd geschokt als ze kleverige oppervlakken, wikkels van voedsel en snoep, en zelfs voedsel zelf tussen het afval ontdekken. Nog erger is het wanneer klanten een auto krijgen die naar sigarettenrook ruikt. In deze tijd gaat men er van uit dat de meeste mensen geen auto van een roker kopen. Lees de kleine lettertjes van de grote autokoop bedrijven en je zult zien dat ze niet garanderen dat een voertuig vrij is van sigarettenrook, dus je zit er mee opgescheept.
En dan hebben we het nog niet eens over ernstige mechanische mankementen, kapotte apparatuur, of reparaties die duidelijk uitgevoerd hadden moeten worden. Gebroken veiligheidsgordels, ontbrekende zitplaatsen op de derde rij die er eigenlijk hadden moeten zijn, auto’s die duidelijk onder water hebben gestaan, kogelgaten die ruw zijn opgelapt en overgeschilderd (en bij die ene zaten zelfs bloedspatten in de auto – je kunt het zo gek niet verzinnen). Kortom, de reconditioneringspraktijken van grote autokoopbedrijven lopen sterk uiteen en schieten vaak hun doel ver voorbij. Het dealerbedrijf maakt het aankoopproces inderdaad ongelooflijk snel en gemakkelijk. Maar je hebt eerlijk gezegd geen idee wat je werkelijk koopt, en het blijkt vaak niet te zijn wat je verwachtte.
Levering SNAFUs zijn gemeenschappelijk
De levering van de auto verkopen die u bij een groot extern auto-inkoopbedrijf koopt, moet op afspraak gebeuren. Maar veel van die afspraken worden uiteindelijk uitgesteld. Het maakt het bedrijf echt niet uit of u plannen had om de auto mee op reis te nemen. Het maakt hen ook niet uit wanneer ze u op de dag van de levering verwittigen dat de levering vertraagd is, ook al hebt u vrijaf genomen van uw werk om de auto te halen. Het kan het bedrijf ook niet schelen of u uw andere auto al verkocht heeft. Begrijpt u het plaatje? Het grote gezichtsloze bedrijf dat u deze auto verkoopt, geeft niet echt om u. Als ze dat wel deden, zouden ze alles op tijd doen en een stapje verder gaan om alles goed te maken. Maar dat doen ze niet. En als je dan eindelijk de auto krijgt en je ontdekt dat hij problemen heeft, dan is dat nog een extra belediging voor de schade.
Klantenservice en retourzendingen zijn een nachtmerrie
Alsof de eerste twee punten nog niet erg genoeg waren, is er nog een punt waarop online kopen volledig kan mislukken, namelijk wanneer u een probleem hebt dat moet worden opgelost. Weet je nog hoe gemakkelijk het was om de auto te kiezen die je wilde?